Η ΜΑΣΚΑ-ΠΡΟΣΩΠΕΙΟ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΑΜΕΣΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ (ΔΟΓΜΑ) ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΖΩΗ (ΗΘΟΣ)

Εἶναι θέμα πού ἀφορᾶ στήν Ἐκκλησία, στόν τρόπο λατρείας, στό ἀνθρώπινο πρόσωπο καί στήν κοινωνία μέ τό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ καί τοῦ ἀδελφοῦ μας. Εἶναι θέμα πού ἀφορᾶ στό Ἅγιο Πνεῦμα, τίς ἐνέργειές Του, τήν Έκκλησία καί τήν ἁγιότητα τῆς Ἐκκλησίας, ἄρα εἶναι δογματικό θέμα πού συνδέεται ἄμεσα μέ τήν ὀρθόδοξη ζωή καί λατρεία, τήν ὀρθοπραξία:                                             

1)Εἶναι βλασφημία στό Αγιο Πνεῦμα πού κατοικεῖ στον ναό. Εἰσάγει τήν ἀμφιβολία καί τήν ἰδέα ὅτι μπορεῖ ὁ πιστός νά μολυνθεῖ ἀπό τόν ναό ἤ τόν ἀδελφό του μέσα στόν ναό.                                         

2)Εἶναι ἀπαξίωση τοῦ κατ’ εἰκόνα, κάλυψη τῆς εἰκονας τοῦ Χριστοῦ, πού κατ΄ ἐξοχήν φανερώνεται στό πρόσωπό μας.                 

3) Εἶναι παραβίαση τοῦ 62ου Κανόνα τῆς Πενθέκτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου πού ἀπαγορεύει νά φορᾶμε προσωπεῖα. 4)Εἶναι παραβίαση τῆς ἐντολῆς πού μᾶς λέγει ὅτι «ἀνακεκαλυμμένῳ προσώπω» νά λατρεύουμε τόν Θεό καί νά βλέπουμε τήν Δόξα Του κοινωνόντας πρόσωπο πρός πρόσωπο μέ τόν Κύριο καί μέ τούς ἀδελφούς μας.                                                 

 4) Ἐπίσης μέ τήν μάσκα εἶναι ἀδύνατη ἡ ἐκπλήρωση τοῦ λειτουργικοῦ ἀσπασμοῦ στήν Θ. Λειτουργία, καθώς καί τοῦ ἀσπασμοῦ τῶν Ἁγίων εἰκόνων, τῆς χειρός τοῦ ἱερέως καί τῶν Ἁγίων λειψάνων. Ὅλα αὐτά εἶναι ἐντολές τοῦ Κυρίου πού μᾶς δίδαξε πῶς νά τελοῦμε τήν Θ. Λειτουργία. Ἐπίσης εἶναι παραβίαση τῶν ἐντολῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων. Ὅποιος δέν ἀσπάζεται μέ τά χείλη του τίς Ἅγιες Εἰκόνες ἀφορίζεται σύμφωνα μέ τήν Ζ΄ Οἰκουμενική Σύνοδο.                                       

5) Ἐπίσης η θεία λατρεία θυμίζει καρναβάλι και πληττεται ἡ εὐλάβεια γενικώς και κατ’ εξοχήν κατά τήν Θ. Κοινωνία. Μέ τό αἷμα τοῦ Χριστοῦ στά χείλη πῶς μπορεῖ μετά αὐτός πού κοινώνησε νά φορέσει τήν μάσκα;                     

ΤΩ ΔΕ ΤΡΙΑΔΙΚΩ ΘΕΩ ΗΜΩΝ ΔΟΞΑ ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΑΣ                                              ΑΡΧΙΜ ΣΆΒΒΑΣ ΑΓΙΟΡΕΊΤΗΣ.                                  

(Visited 1,918 times, 1 visits today)

1 σχόλιο

    • Εύα-Μαρία Λεονάρδου στο 6 Ιουλίου 2021 στις 12:45 πμ
    • Απάντηση

    Πολύ σωστά όσα γράφετε, αλλά θα ήθελα να κάνω μία διευκρίνιση. Παρόλο που μου είναι αδύνατον να φορέσω μάσκα μέσα στο Ναό κατά τη διάρκεια των Ιερών Ακολουθίων και Μυστηρίων, σε σημείο που ο πνευματικός μου έβγαλε το πετραχήλι του και δεν ήθελε να με εξομολογήσει, γιατί αρνήθηκα να φορέσω μάσκα, με όλο το σεβασμό Πατέρα Σάββα, ο 62ος Κανόνας της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου λέει επακριβώς: “…Ἀλλὰ μήτε προσωπεῖα κωμικά, ἢ σατυρικά, ἢ τραγικὰ ὑποδύεσθαι…” Δηλαδή, σύμφωνα με την Ερμηνεία μέσα στο Πηδάλιο, ο Κανόνας λέει να μη φοράνε οι άνθρωποι μουτσούνες και προσωπίδες κωμικές που προκαλούν γέλια, ή τραγικές που προκαλούν θρήνους και δάκρυα, ή Σατυρικές που είναι σαν των Σατύρων και των Βάκχων, οι οποίοι προς τιμήν του Διονύσου, χόρευαν σαν εκστατικοί και δαιμονισμένοι. (Πηδάλιο σελ. 226-227) Οπότε η ιατρική μάσκα δε συμπεριλαμβάνεται στις παραπάνω περιπτώσεις. Προσωπικά, κάποιες ελάχιστες φορές που δεν μπορούσα να κοινωνήσω, τότε ένιωσα πράγματι εκτεθειμένη και φόρεσα μάσκα, αλλά έμεινα στον Πρόναο, δεν μπήκα μέσα. Επίσης ο Κανόνας αυτός δεν περιορίζεται μόνο στο χώρο του Ιερού Ναού, αλλά υπαγορεύει γενικά σε όλη μας τη ζωή να μη φοράμε καθόλου τα παραπάνω θεατρικά (καρναβαλίστικα) προσωπεία. Επαναλαμβάνω όμως, η ιατρική μάσκα δε συμπεριλαμβάνεται στις παραπάνω κατηγορίες προσωπείου, και είναι απαραίτητο εκτός του ναού να τη φοράμε, μέχρι να περάσει η πανδημία.
    Το άλλο όμως που γράψατε, μπορεί πράγματι να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα μέσα από την Αγία Γραφή για τη μη χρήση μάσκας μέσα στο Ναό «…ἡμεῖς δὲ πάντες ἀνακεκαλυμμένῳ προσώπῳ…” κ.τ.λ. (Κορ. Β’ 3:18) Δηλαδή, όλοι, εμείς, λοιπόν, χωρίς κάλυμμα στο πρόσωπο, κοιτάζουμε σαν σε καθρέφτη τη λαμπρότητα του Κυρίου και μεταμορφωνόμαστε σ’ αυτήν τη λαμπρή εικόνα του· με την ενέργεια του Κυρίου, που είναι το Πνεύμα, βαδίζουμε από δόξα σε δόξα.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

5 + 2 =
Powered by MathCaptcha